“Welk minimumniveau voor bereikbaarheid voldoende is of welk maximumniveau voor bereikbaarheidsverschillen acceptabel, is een politieke keuze”, aldus Jeroen Bastiaanssen in het vandaag verschenen rapport over de bereikbaarheid van voorzieningen en banen in Nederland.
Zo is het maar net. Het rapport laat zien dat sommige voorzieningen moeilijk bereikbaar zijn met het OV. Dat is zeker niet overal zo, sterker, veel locaties zijn juist het beste bereikbaar met het OV. Maar feit is dat de bereikbaarheid op diverse plaatsen beter kan. Investeren in openbaar vervoer is daarom essentieel. Het OV zorgt voor minder files, verhoogt de bereikbaarheid van (nieuwe) woonwijken en publieke voorzieningen, draagt bij aan de klimaatambities en stimuleert de brede welvaart van Nederland.
OV-NL vindt het daarom goed dat dit kabinet €2,5 miljard uittrekt voor infrastructuur rond nieuwe woonwijken. Tegelijk is de bestaande infrastructuur niet overal op orde -zoals de HSL. Er is onvoldoende geld beschikbaar voor het realiseren van de Lely- en Nedersaksen lijn. Daarnaast zijn over de gehele linie kosten gestegen de afgelopen jaren (personeelskosten, brandstofkosten) terwijl de financiële middelen achterblijven, zeker ook bij de decentrale overheden waar het in dit rapport veel om gaat. Bovendien zijn er bezuinigingen aangekondigd.
De OV-bedrijven hebben de ambitie om het OV te verbeteren, zowel op het platteland als in het stedelijk gebied en de randstad. Daarbij willen ze graag samen met het kabinet kijken naar creatieve oplossingen om vervoer aan te bieden zodat meer mensen gebruik kunnen maken van het OV. Maar ook moet de vraag beantwoord worden wat nu verder de concrete doelstellingen van dit kabinet zijn als het gaat om het openbaar vervoer. Want bij het ontbreken daarvan is het gevaar dat zowel kabinet als Tweede Kamer zich met name richten op ad hoc issues, steeds nieuwe opduikende acute problemen in de financiering en uitvoering, en oplossingen die wellicht mediageniek, maar op de korte termijn gericht zijn.
Dus durf die politieke keuze te maken, is de oproep. Voorspelbaar en uitvoerbaar beleid, met duidelijke doelstellingen voor de toekomst van het OV moet prioriteit krijgen. Beleid voor de lange termijn, dat financiële houvast geeft voor de toekomst en zich -juist in tijden van schaarste- richt op de samenhang tussen werken, wonen en ruimtelijke ordening. Het kabinet zou kabinetsbreed regie moeten nemen op het vraagstuk voor welke doelgroepen en regio’s de bereikbaarheid verbeterd dient te worden.
Lees hier meer over het rapport Beter bereikbaar? | Planbureau voor de Leefomgeving (pbl.nl)