Reactie OV-NL op Regeerprogramma en Prinsjesdag 2024

De bezuinigingen van dit kabinet stroken niet met haar eigen doelstellingen voor een betaalbaar en toegankelijk OV

Investeren in goed openbaar vervoer is essentieel om Nederland in beweging te houden. Nu en in de toekomst. Alleen dan kunnen we als sector zorgen dat Nederland voor iedereen, ongeacht woonplaats of economische situatie bereikbaar blijft. Het OV zorgt voor minder files, verhoogt de bereikbaarheid van (nieuwe) woonwijken en publieke voorzieningen, draagt bij aan de klimaatambities en stimuleert de brede welvaart van Nederland.

OV-NL vindt het daarom goed dat dit kabinet €2,5 miljard uittrekt voor infrastructuur rond nieuwe woonwijken. Bereikbaarheid is voor mensen belangrijk bij het maken van keuzes over waar ze gaan wonen, werken of studeren. Het formuleren van concrete doelstellingen als het gaat om het bereikbaar maken van bestaande en nieuwe woningen moet wat ons betreft prioriteit krijgen.

Ook veiligheid in het openbaar vervoer staat hoog op de agenda, en OV-NL werkt graag mee om samen met kabinet een plan te formuleren om geweld en agressie aan te pakken. Daarbij vinden we het belangrijk dat we bij het onderwerp veiligheid vol inzetten op veiligheid voor medewerkers, maar ook voor reizigers. Vrouwen en meisjes voelen zich relatief vaak onveilig, waardoor ze het openbaar vervoer op bepaalde tijden en locaties mijden. Dat kunnen en mogen we niet normaal vinden.

 

Bezuinigingen

 Tegelijk wil dit kabinet bezuinigen. Daarmee stelt dit kabinet het openbaar vervoer, ondanks de mooie woorden over het maatschappelijk belang ervan, voor grote uitdagingen. De voorgenomen plannen zijn niet in lijn met de inzet van het kabinet voor een toekomstbestendig, betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer.

De middelen voor (decentraal) openbaar vervoer nemen de komende jaren sterk af. Enerzijds door nog steeds achterblijvende reizigersaantallen, maar bijvoorbeeld ook door lagere inkomsten uit het Studentenreisproduct (de OV studentenkaart) vanaf 2025 en door een voorgenomen bezuiniging van €110 miljoen op het openbaar vervoer in de stedelijke regio’s. Vorig jaar kreeg het stads- en streekvervoer via de motie Bikker juist nog €300 miljoen extra om te voorkomen dat er minder OV zou gaan rijden. Nu dreigt alsnog een kaalslag op het vervoer in de steden, die merkbare gevolgen voor de reizigers zal hebben. Toegankelijkheid en bereikbaarheid van nieuwe woningen komen onder druk te staan. Zo raken we juist verder verwijderd van de mooie doelstellingen van dit kabinet.

We roepen het kabinet daarom op om deze bezuinigingen ter herzien. Samen zorgen we dat Nederland bereikbaar en leefbaar blijft voor iedereen.